Friday, March 21, 2014

Fără măști... despre teatru




                Așa cum unii oameni nu sunt duși la biserică, mai sunt și alții care nu sunt duși... la teatru. Este și cazul meu, motivul fiind acela că m-am născut și am locuit până nu demult într-un mic orășel de provincie, unde nu a existat decât un (fel de) cinematograf cândva.
                Și totuși, chiar și așa, pe vremea când televiziunea în România abia începea să se dezvolte, seara, înainte de culcare ascultam piese de teatru la radio-ul cel vechi al bunicii. Nu-mi amintesc decât vocile și zgomotele de pe fundal, nimic mai mult. Nu am cum să uit ceva atât de fascinant și de expresiv ca modul în care actorii respectivi își jucau rolurile. Erau atât de expansivi, de energici, de... actori încât și să-mi fi dorit nu puteam să dorm deoarece, ceea ce urechea mea de copil necunoscător auzea era pur și simplu mult mai puternic decât somnul.
                Acum bunica nu mai este, însă radioul a rămas, prăfuit, uitat printre vechituri prețioase, dovadă a unor trăiri teatrale din exeriența mea de copil.
                Următorul episod de teatru din viața mea a fost la școală / liceu când am citit și analizat cele două piese clasice:  “O scrisoare pierdută” a lui I.L. Caragiale și “Jocul ielelor” a lui Camil Petrescu. Până să ajung la acestea, citite din obligație la vremea respective, credeam că nu pot citi și înțelege piese de teatru. Credeam că farmecul acestui gen literar și artistic stă în interpretarea scenică. Nu am fost foarte departe de adevăr, însă chiar și fără să vizualizez acțiunea, totul se petrecea în acele momente pe scena din mintea mea.
                Mai departe, după ce am aterizat în București, pentru a-mi continua studiile, am fost doar de câteva ori la teatru. Mult prea puține, deși piesele și sălile de teatru sunt pe alese, pe toate gusturile, la diferite ore și cu tarife pentru toate buzunarele. Unul dintre sălile de teatru de care am auzit, dar unde nu am ajuns până acum, este TeatrulEvreiesc de Stat. Acesta, pe lângă piesele  bine construite care atrag publicul, are ca trăsătură piesele cu specific evreiesc, în virtutea păstrării și valorificării culturii evreiești și a limbii idiș.
                 Directoarea acestui teatru este nimeni alta decât MaiaMorgenstern, o actriță consacrată a scenei românești de teatru și film. Nu am vizionat  filme sau piese de teatru în care dumneaei a interpretat personaje, însă din puținele frânturi la care am fost  martoră (interviuri scrise sau televizate), mi-au dezvăluit o persoană caldă, dar și puternică, ambițioasă și, nu în ultimul rând, profesionsistă.
                Mi-a rămas în minte o frază dintr-un interviu: “Iubirea nu se închide ca robinetul .” Și, privind în sufletele din jurul meu, îmi dau seama câtă dreptate are.
                Tot Maiei Morgenstern îi aparține următorul fragment: “Teatrul se schimbă în permanenţă. Este foarte bine şi normal, teatrul este oglinda realităţii într-un fel. Pe de altă parte, oamenii, societatea îşi găşeste şi îşi caută modele, în spectacole, în filme, în teatru, idealizând sau dimpotrivă, judecând, condamnând personaje şi atunci în funcţie de schimbările care au loc în lume, în societate, în viaţă, asta vedem reflectat şi în arta spectacolului, în teatru şi film. Se modelează una pe alta. Sunt de fapt necesităţi, oglindiri, de aceea se reactualizează uneori autorii clasici. Sunt capodopere care reactualizate se potrivesc de minune zilelor noastre, a realităţilor noastre de zi cu zi.“
                Este destul de evident mesajul transmis. Este destul de evident, pentru mine cel puțin, cât de mare este nevoia de teatru în zilele noastre. Încep să cred că există oameni care nu își dau seama câtă nevoie au de acest tip de artă în viețile lor. Sau își dau seama, dar nu au acces.
                Din propria-mi experiență, pot să trag concluzia că teatrul are mari șanse să supraviețuiască  și în epoca în care trăim, însă este nevoie ca accesul la acesta să fie facilitat și în orașele mici (dacă nu chiar și în mediul rural). Este adevărat că sunt (rare) piese de teatru și televizate, dar nu este același lucru cu a fi acolo, prezent în sală, simțind prin toți porii ceea ce autorul piesei vrea să transmită în complicitate cu actorii care o interpretează.   
                Deși s-ar zice că teatrul (românesc) s-ar putea pierde în timp, mi-e greu să cred că acest lucru se va întâmpla. Nu o singură dată am auzit în anii curenți de piese care se joacă cu sălile pline ochi. Nu o singură dată am auzit fani ai acestui gen spunând  că nu mai găsesc bilete la opera favorită deși au încercat să le achiziționeze cu mult timp înainte.
Ropotele de aplauze la final dar și din timpul pieselor, oamenii (de absolut toate vârstele) care urmăresc firul acțiunii cu sufletul la gură , fără să respire, fără să clipească...  mă fac să cred că teatrul este încă și va fi mereu o verigă destul de puternică din lanțul artistic al perioadei actuale și al celor ce vor urma.
                Oamenii care merg încă la teatru nu fac asta pentru simpla distracție, ci o fac pentru a-și hrăni sufletul, pentru a și-l îmbiba  adânc în cultură, în măiestrie, pentru a și-l decora cu emoții și trăiri unice, fie că e vorba de o comedie, o dramă sau o tragedie.
                Teatrul nu înseamnă numai artă, înseamnă educație, și chiar umor inteligent în anumite cazuri.
Înseamnă bunica ce își duce de mână nepotul la teatru  pentru a-i deschide (uneori fără să știe) noi orizonturi.
Înseamnă a da filmul pentru teatru (din când în cînd măcar), pentru că cinematografia, deși foarte mult evoluată, nu poate înlocui emoțiile în stare pură pe care le transmit actorii direct de pe scenă, sau improvizațiile perfect reușite și la locul lor, mai ales în comedii. Pentru că abia pe scenă actorii sunt ei înșiși... Ei interactionează cu publicul, susțin monolage ceea ce reprezintă un plus de valoare, de aici farmecul, nevoia de teatru și spontaneitatea pe care acesta o conferă.
În plus, există tot mai mulți oameni care închid televizorul, care asculta alt tip de muzică decât cel care le este oferit pe bandă rulantă la radio, care preferă o piesă de teatru unui film.
Așadar, de unde privesc, lumea teatrului nu ar trebui să se teamă de un potențial dezinteres din partea iubitorilor genului care cu siguranță vor transmite mai departe acest gust cultural. Cât despre cei care nu îl frecventează încă, întăresc ideea că accesul la acest tip de artă ar trebui facilitat în zonele unde nu există. Măcar din snobism (deși nu este preferabil), oamenii vor primi noutatea în viața lor și o parte dintre ei vor face un obicei din a merge la teatru, în detrimentul altor tipuri de divertisment.

Articol scris pentru SuperBlog Sprinf 2014

No comments:

Post a Comment

Un 2024 cât mai bun!

Pexels: Jill Wellington Sunt aproape 3 ani de când nu am mai scris aici și mai pe nicăieri. Prioritățile au fost altele, viața s-a scurs ori...